I am always doing that which I can not do, in order that I may learn how to do it.
-Pablo Picasso
Over
Mijn naam is Esther Bergsma-Bijmold en ik ben sinds 1998 in het onderwijs werkzaam. In eerste instantie als docent Duits en later, door mijn affiniteit met de kunsten, ook CKV. Ik ben een echte "allrounder", ik heb ervaring met leerlingen van de Tienerschool, van VMBO tot en met Gymnasium en MBO (niveau 2 t/m 4). Iedere leerling heeft zo zijn uitdagingen en behoefte aan differentiatie. Gedurende mijn werk op verschillende scholen ben ik altijd mentor van een klas geweest en was ik op het MBO ook studieloopbaancoach. Later heb ik ook studenten van de lerarenopleiding begeleid.
De psyche van de mens en de werking van de hersenen hebben mij altijd geïnteresseerd. Hoe zit dat brein nu eigenlijk in elkaar en hoe werkt ‘leren’ eigenlijk? Ik kreeg door het volgen van cursussen voor mijn werk en het lezen van boeken over deze materie steeds meer interesse. Dat het brein van een (hoog)begaafde anders werkt, werd duidelijk door mijn (uitzonderlijk)hoogbegaafde zoon. Bij hoogbegaafden 'werken' de hersenen anders en daar word ik dagelijks mee geconfronteerd. Het werd een zoektocht, niet alleen in de opvoeding, maar ook naar een geschikte school voor onze zoon. Ik kwam erachter, dat op veel scholen van het voortgezet onderwijs nog een inhaalslag te maken valt aangaande de kennis hieromtrent.
Ik ben de opleiding Talentbegeleider bij Novilo gaan doen en sinds januari 2018 is mijn eigen bureau De Eigen Weg Wijzer! een feit. Door deze opleiding kwam ik er ook achter, hoe ik zelf in elkaar zit. Met mijn kennis over (hoog)begaafdheid, mijn onderwijsachtergrond en ervaring als moeder van een (uitzonderlijk)hoogbegaafde zoon, wil ik graag iets voor deze groep kinderen en jongeren betekenen. Dit kan door voor jongeren maatwerk te ontwikkelen en hen hiermee te begeleiden, maar ik kan ook voor de leerkracht of docent iets betekenen. Door hen bijvoorbeeld ondersteuning te bieden bij het inzetten van maatwerk of het vergroten van hun kennis over hoogbegaafdheid door het geven van lezingen of workshops.
Vanwege mijn affiniteit met de kunsten, in de breedste zin, heb ik ook de Master Kunsteducatie gedaan. Mijn interesse in hoogbegaafdheid speelde tijdens deze studie een grote rol. In mijn onderzoek heb ik gezocht naar de relatie tussen de wereld van de kunsten en die van hoogbegaafdheid. Met dit onderzoek heb ik kunnen aantonen dat de kunsten (in de breedste zin) van grote betekenis kunnen zijn voor hoogbegaafde leerlingen. De conclusies heb ik vertaald naar praktische handreikingen voor leerkrachten en docenten kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan het gehele onderwijsveld. Mocht u interesse hebben in dit onderzoek, mail mij dan gerust (kan ook via het contactformulier CONTACT).
Aangezien het onderwijs mij na aan het hart ligt en ik van mening ben, dat het onderwijssysteem drastisch zal moeten veranderen, ben ik lid van de Raad van advies van de Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs (www.taskforceoo.nl), ben ik met trots een "onderwijsmol" (https://onderwijsmollen.nl) en ben ik mede-auteur van een lesmethode Duits voor VMBO TL/HAVO/VWO: Fantastisch! bij uitgeverij Talenland. Hierin kan ik ook mijn creativiteit kwijt en komt mijn ervaring m.b.t. onderwijsontwikkeling goed van pas. Op deze manier blijf ik betrokken bij de Duitse taal, didactiek en het onderwijs.
Mijn werkzaamheden zijn divers en ik ga graag met u in gesprek om te kijken wat ik voor u, uw kind, uw school of uw leerling(en) kan betekenen.
De psyche van de mens en de werking van de hersenen hebben mij altijd geïnteresseerd. Hoe zit dat brein nu eigenlijk in elkaar en hoe werkt ‘leren’ eigenlijk? Ik kreeg door het volgen van cursussen voor mijn werk en het lezen van boeken over deze materie steeds meer interesse. Dat het brein van een (hoog)begaafde anders werkt, werd duidelijk door mijn (uitzonderlijk)hoogbegaafde zoon. Bij hoogbegaafden 'werken' de hersenen anders en daar word ik dagelijks mee geconfronteerd. Het werd een zoektocht, niet alleen in de opvoeding, maar ook naar een geschikte school voor onze zoon. Ik kwam erachter, dat op veel scholen van het voortgezet onderwijs nog een inhaalslag te maken valt aangaande de kennis hieromtrent.
Ik ben de opleiding Talentbegeleider bij Novilo gaan doen en sinds januari 2018 is mijn eigen bureau De Eigen Weg Wijzer! een feit. Door deze opleiding kwam ik er ook achter, hoe ik zelf in elkaar zit. Met mijn kennis over (hoog)begaafdheid, mijn onderwijsachtergrond en ervaring als moeder van een (uitzonderlijk)hoogbegaafde zoon, wil ik graag iets voor deze groep kinderen en jongeren betekenen. Dit kan door voor jongeren maatwerk te ontwikkelen en hen hiermee te begeleiden, maar ik kan ook voor de leerkracht of docent iets betekenen. Door hen bijvoorbeeld ondersteuning te bieden bij het inzetten van maatwerk of het vergroten van hun kennis over hoogbegaafdheid door het geven van lezingen of workshops.
Vanwege mijn affiniteit met de kunsten, in de breedste zin, heb ik ook de Master Kunsteducatie gedaan. Mijn interesse in hoogbegaafdheid speelde tijdens deze studie een grote rol. In mijn onderzoek heb ik gezocht naar de relatie tussen de wereld van de kunsten en die van hoogbegaafdheid. Met dit onderzoek heb ik kunnen aantonen dat de kunsten (in de breedste zin) van grote betekenis kunnen zijn voor hoogbegaafde leerlingen. De conclusies heb ik vertaald naar praktische handreikingen voor leerkrachten en docenten kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan het gehele onderwijsveld. Mocht u interesse hebben in dit onderzoek, mail mij dan gerust (kan ook via het contactformulier CONTACT).
Aangezien het onderwijs mij na aan het hart ligt en ik van mening ben, dat het onderwijssysteem drastisch zal moeten veranderen, ben ik lid van de Raad van advies van de Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs (www.taskforceoo.nl), ben ik met trots een "onderwijsmol" (https://onderwijsmollen.nl) en ben ik mede-auteur van een lesmethode Duits voor VMBO TL/HAVO/VWO: Fantastisch! bij uitgeverij Talenland. Hierin kan ik ook mijn creativiteit kwijt en komt mijn ervaring m.b.t. onderwijsontwikkeling goed van pas. Op deze manier blijf ik betrokken bij de Duitse taal, didactiek en het onderwijs.
Mijn werkzaamheden zijn divers en ik ga graag met u in gesprek om te kijken wat ik voor u, uw kind, uw school of uw leerling(en) kan betekenen.